Astrologi og forskning
Her vil jeg inddele i et naturvidenskabeligt område, hvor mennesker som Gauquelin, Eskild Rasmussen, Christian Borup og Annemette Pedersen har ydet bidrag, og historisk, lingvistisk og filosofisk forskning, hvor Leif von der Wehl Mikkelsen, Finn Wandahl, Claus Houlberg, Franz Michaelis og mange andre har ydet bidrag. Da det altsammen er på hobbyplanet, har forskningen dog stadig ikke nået det niveau, som man kunne ønske. Det skal nævnes, at Danmark vistnok som det eneste land i hvert fald i den vestlige verden har et astrologisk museum.

75 Comments:
Hvorfor vandt Helle Thorning-Schmidt over Frank Jensen? Jeg vil lige lægge et link til en noget anderledes diskussion: http://hypomnemata.georgehinge.com/2005/04/dyden-i-midten.html
Jeg skrev for et stykke tid siden nogle betragtninger om Månen og m-lyden
Nu kan man komme med forskellige indvendinger som, at de indoeuropæiske sprog kun bør tælles som et sprog, hvilket vil gøre m-overvægten noget mindre, men dog ikke fjerne den helt.
En anden indvending er udtrykt af Georg Hinge, der siger: "Et m er ikke bare et m, men indgår i hvert enkelt sprog i en unik
fonologisk struktur både synkront og diakront, der gør, at man ikke uden
videre kan lade et, f.eks., polynesisk og bantu'sk m være lige, blot fordi
de artikuleres fonetisk omtrent samme sted”, kan efter min mening godt reducere fundets betydning, men ikke eliminere det. Desuden har Roman Jacobson i ”Aphasie und Kindersprache” henvist til, at talehæmmede børn var tilbøjelige til at bruge m-lyde for runde hvide genstande som en tallerken, moderens bryst osv., og her falder Månen jo ganske naturligt ind under. Geoge Hinge siger om arbitraritet: ”Jeg faldt i sidste uge over en videnskabelig artikel, der er interessant i
denne sammenhæng: Roger Blench, Crabs, turtles and frogs: linguistic keys
to early African subsistence systems, in: Archaeology and Language I.
Theoretical and Methodological Orientations, London 1999, 166-183. Det
vises, hvordan visse dyrenavne, sc. for krebsen, skildpadden og frøen, i
en langt række både afrikanske og ikke-afrikanske sprog har en lignende
lydstruktur. Der er ikke tale om onomatopoietika, for hvem har hørt en
krebs sige kar/la eller en skildpadde kur/lu? Artiklens forfatter taler
om, at der kan være, hvad han kan kalder fonæstetiske principper, der
begunstiger, at bestemte lydstrukturer associeres med bestemte betydninger.” I ordet fonæstetisk ligger der det, at man ud fra udseendet giver en genstand dens passende navn, og det bringer os ind på den omstændighed, at astrologimodstandere gennemgående fokuserer på planeternes ringe tiltrækningskraft og f.eks. sammenligner Månens tiltrækning med tiltrækningen fra en bil, hvorved man overser synets rolle som sans. En måneskinstur er nu engang en romantisk ting, uanset hvordan man forholder sig til astrologi, dvs. det at se Månen påvirker ens stemning eller stemthed, som Heidegger ville sige.
Kære Franz
Hermed et link til en side, som jeg tror, vil interessere dig og andre – om Sfærernes musik
Die Signatur der Sphaeren - som er titlen på en bog (af Hartmut Warm).
Der er fantastisk smukke billeder, som viser harmonien i vores solsystem. Flere planeters bevægelsesmønster over lange tidsrum sættes i forbindelse med hinanden. Venus og pentagrammet omtales også.
Kunne man ikke lokke dig til at skrive lidt om det? :-)
Under punktet ”Presse” skriver en anmelder (Birgit Ehrler), at forfatteren ikke med et ord nævner det astrologiske aspekt af sine opdagelser, men hun mener ikke, det er nogen mangel ved bogen. Den kunne måske netop derfor danne grundlag for og give inspiration til astrologisk forskning. – Særlig interessant er det for mig, at Thomas Ring: ”Das Sonnensystem – ein Organismus” er anført i bogens litteraturfortegnelse.
Kh Lisa
Kære Lisa!
Tusind tak for det spændende link!
Jeg har lagt mærke til, at det tit ikke er astrologer, der skriver de mest spændende astrologiske artikler. Det link, jeg har lagt om skytherne, stammer heller ikke fra en astrolog.
Jeg har foreløbig kun læst noget af teksten og lagde mærke til, at Jupiter blev sat i forbindelse med fis, som er Liszts hellige toneart. Liszt blev abbed på sine gamle dage.
Jeg ved ikke, om jeg får skrevet noget om det, men hvis jeg får tid, kan det godt være.
kh Franz
Kære Franz
Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke selv har søgt mig frem til det link. Jeg har det fra det tyske debatforum ’astrologix’. En anden debattør skriver et interessant svar, som jeg vil gengive i oversættelse:
”Først for nylig er jeg stødt på lignende overvejelser, men i en helt anden sammenhæng: John Gribbin og Paul Davis behandler i deres bog (På vejen til en verdensformel / Superstrings, Chaos & Komplexitet) kosmiske ”tilfældigheder”, ikke som H. Warm på makrokosmisk, men på mikrokosmisk niveau. Altså der, hvor det drejer sig om de kræfter, der optræder i atomkernen. (..) Kun afvigelser på et par procent i disse elementarkonstanter (kernebinding, elektromagnetisk vekselvirkning etc.) – og der ville ikke findes nogen brintatomer, ingen stabile stjerner, ingen sol, intet liv i universet.
Citat:
”Det er som om den kunstfærdige orden i kosmos er et resultat af en højst sensibel finafstemning”.
De to forfattere har ingen berøring med astrologi, de afleder deres overvejelser ud fra grundlæggende fysiske sammenhænge og forskningsresultater.
Hvordan er det nu en grundpræmisse i astrologien lyder? – Som i det store, således i det små. Og omvendt.”
Den nu afdøde astronom, ”Marsmanden” Jens Martin Knudsen, sagde noget lignende i en TV-udsendelse (som i citatet fra bogen). Men ellers lå det ham jo meget på sinde at holde videnskab og religion adskilt.
Kh Lisa
Kære Lisa!
Der er meget at læse. Det er en virkelig spændende side og et spændende indslag i den endeløse diskussion om orden/kaos, som i hvert fald har optaget mennesket de sidste 2600 år og sikkert længere. Astrologi hører netop hjemme i den diskussion, selvom den foregår i alle mulige forskellige fag. Nu har jeg ikke begreb om fysik, men det er spændende at læse, at man også der har den diskussion.
Jeg hæftede mig ved, at der står: "der Fünfstern der Erde-Venus-Beziehung ist z.B. ein Produkt einer solchen Resonanz, da ihre Umlaufzeiten fast exakt im Verhältnis 13:8 stehen", for det er jo Fibunacci-tal, dvs. det gyldne snit.
kh Franz
Kære Franz
Der står noget tankevækkende om forholdet Venus-Jorden (også i en pressemeddelelse), som jeg ikke vidste. At Venus med sin langsomme egenrotation (243 dage) vender samme side mod Jorden både ved konjunktion og ved opposition. Som anmelderen siger, er sådanne bindinger mellem planeterne interessant, fordi rotationen i modsætning til omløbstiden ikke afhænger af en overordnet lov, men at det snarere er en ”privatsag” for planeten. – Det viser sig så, at der også dannes en femstjerne, når man forbinder de punkter på Venus’ bane, hvor vi her fra Jorden ser den samme region af Venus. – Der er meget at undre sig og forundres over ..
Ja femkanten indeholder det gyldne snits proportion, så det må vel være Fibonacci-tal, der ligger til grund. - Behøver jeg nævne, at jeg hverken har forstand på matematik, fysik eller musikteori? Desværre ;-)
kh Lisa
Kære Lisa!
Det er virkelig forunderligt og mærkeligt, at Venus vender den samme side mod Jorden ved konj. og opp.
Jeg har jo heller ikke forstnad på matematik, men jeg ved nok, til at jeg kan se, at Fibonacci-tallene er mystiske. Jeg kender flere, der har læst kunsthistorie, så jeg har fulgt med i, hvordan billeder er konstrueret efter disse tal, som jo så også er i naturen i både det store og små. Der har været en del diskussion om dem i musikken, hvor Bartok nævner, at han bruger dem, men han havde studeret landsmanden Liszt, som jeg mener er den første, der bruger dem. Han var frimurer og sikkert interesseret i den slags ting.
kh Franz
Kære Franz og andre
Mange har vist fået kendskab til Fibonacci-tallene ved at læse Dan Brown’s bog: Da Vinci Mysteriet. Hvad man end mener om den, har den skabt interesse for disse emner, og det synes jeg, er positivt. Og meget apropos er der temalørdag om bogen og dens påstande på DR2 den 14. maj. Jeg kopierer hele programmet ind, men du kan bare flytte eller slette det igen, hvis du synes (og kan??)
Kh Lisa
20:05 'Tempelriddernes hemmelighed'
Dokumentarfilm.
Den gådefulde organsation, 'Sions Priorat' vogter over en århundredgammel hemmelighed: Jesus fik børn med Maria Magdalene, efterkommerne har spillet en vigtig rolle i verdenshistorien og kirken har med al magt bekæmpet dem. Disse opsigtsvækkende teorier er blevet kendt gennem bestselleren 'Da Vinci mysteriet,' men de stammer oprindelig fra den britiske forfatter Henry Lincoln. I denne dokumentarfilm fremlægger Henry Lincoln hele baggrunden for 'Da Vinci mysteriet'.
21:00 Det virkelige Da Vinci mysterium
Engelsk dokumentarserie.
'Da Vinci mysteriet' er en de mest solgte bøger i verden siden Bibelen. Men er bogens påstande virkelig 'kendsgerninger' sådan som forfatteren Dan Brown fastholder igen og igen? Det har BBC-værten Tony Robinson sat sig for at under- søge og han retter en lammende kritik mod 'Da Vinci mysteriet.
21:50 Manden bag 'Da Vinci mysteriet'
Hovedpersonen i Da Vinci mysteriet er den handlekraftige professor Robert Langdon. Virkelighedens Robert Langdon hedder Henry Lincoln. Han har skrevet de bøger som hele Da Vinci mysteriet bygger på og udforsket mysteriet om den hellige gral og Sions Priorat i de sidste 30 år. I dette eksklusive interview med Temalørdag tager han til genmæle overfor kritikken af teorierne i Da Vinci mysteriet.
22:00 På sporet af den hellige gral
Eksisterer der virkelig et tusind-årigt hemmeligt selskab ved navn Priory of Sion? Fik Jesus efterkommere med Maria Magdalene? Er der en hellig gral den dag i dag? Forsøgte den officielle kirke at undertrykke sandheden? Reportager fra bl.a. Rennes le Chateau, den lille franske landsby hvor hele Da Vinci mysteriet begyndte for over 100 år siden. Debat i studiet mellem historikeren Dan Andersen og forfatteren Erling Haagensen.
Kære Lisa!
Det ender med, at jeg bliver nødt til at læse den bog. Alle, jeg kender, har læst den, og jeg har fundet fibonacci-tal i Liszts musik, som jeg spiller hver dag. Et par af mine venner er kunsthistorikere, så det var det, der satte mig i gang med at lede efter de mystiske tal.
Jeg glæder mig til at se DR2 den 14. maj.
kh Franz
Kære Lisa,
Tak for oplysningen!
Jeg skal se udsendelsen, og optager det hele på bånd. Har iøvrigt bestilt bogen og er spændt på at læse den. Af mange regnes bogen for ren fiktion. Ligesom de mange historier om den hellige gral. Men uspændende er det ikke, at beskæftige sig med disse fortællinger.
v.h.
ole
Kære Franz
Nu ved jeg jo ikke, om Fibonacci-tallene bliver nævnt i udsendelsen. Det gør de sikkert ikke. Men de er nævnt i bogen.
Ved du sikkert, at Liszt har arbejdet bevidst med tallene? Det kunne jo være, hvis han, som du skriver, var frimurer og endte som abbed. Og hvor finder du dem i hans musik? – i intervallerne, satsopbygningen, eller hvor?
Iflg. Kepler (og Ring) har vi et geometrisk instinkt, (som vi har tilfælles med f.eks. bierne, der bygger sekskantede vokskager :-) – En kunstners, men også almindelige menneskers sans for proportion, harmoni, skønhed skulle være baseret på det. – Og når man finder tallene i et maleri eller i musik, kan man vel ikke altid vide, om kunstneren har arbejdet bevidst med dem. Det kunne også være ”tilfældigt”, ubevidst.
Denne side siger lidt mere om, hvad Kepler har ment::
Harmonice Mundi
kh Lisa
Kære Lisa!
Hvis jeg skal fortælle mere om Liszt og Fibonacci, bliver det i en mail, for måske skriver jeg om emnet, og jeg vil helst ikke røbe ideerne offentligt endnu. Jeg kan bare sige, at det virker, som om instinktet gør sig gældende i en masse musik, og at f.eks. sonateformen fører til Fibonaccilignende forhold i længde mellem eksposition og gennemføringsdel, men at jeg hos Liszt har mødt en mistænkelig stor præcision. Nu gjorde Liszt jo også mere end nogen anden op med de klassiske former og havde vel derfor brug for at finde alternativer. Blandt hans venner var maleren Ingres, digterne Heine, Baudelaire og H.C.Andersen, og hans opfindelse, de symfoniske digte, er jo en slags hybrider af litteratur og musik. Det var ham således ikke fremmed at blande kunstarterne.
Det er et spændende link, du har fundet, om Kepler, men jeg skal lige have tid til at læse det ordentligt.
kh Franz
Kære Ole
Jeg havde ikke set dit indlæg. Det må du undskylde.
Bogen har besynderligt nok også skabt interesse for den katolske kirke. Det skulle være en af årsagerne til, at der havde samlet sig så mange mennesker fra hele verden på Peterspladsen til pavens begravelse. Jeg tror faktisk, at Pave Johannes Poul II var en ægte mystiker - Solen kvintil Neptun/Jupiter kvintil Mars (Asc.-hersker i 12. hus) bikvintil Solen. - Men andre her er vist ikke enig med mig i det synspunkt ;-)
vh Lisa
Kære Ole!
Jeg vil også sige velkommen på tråden. Det var egentlig lidt en joke, men også et tilfælde, at vi fandt ud af, at man kunne lave en gratis tråd, samtidig med at Astrologforeningen gik ned.
Jeg fik ikke svaret på dit indlæg om mit navn, men jeg har læst det. Nu har jeg skrevet om Liszt på denne tråd, og han gik meget op i sit fornavn og helligholdt den 2. april for at mindes Frans af Assissi.
kh Franz
Kære Lisa,
Jeg tvivler på, at bogen "Da Vinci Mysteriet" slulle være bare noget af årsagen til det store opbud af mennesker på Peterspladsen ved pave Johannes Poul II's begravelse.
Denne pave var elsket og respekteret af mange. (Også ikke-katolikker).
Men måske kon der flere til begravelsen, fordi de havde læst bogen, og fundet den f o r usand og suspekt!
Jeg fik set TV udsendelsen om bogen "Da Vinci Mysteriet", hvor bogens spektakulære teorier blev gennemgået. Og det viste sig under udsendelsen, at de fleste af disse teorier kunne afvises. Og blev det
Der er i de fire Nye Testamenter intet belæg for at antage, at Maria Magdalene skulle have haft et sexuelt forhold til Jesus, endsige været gift med ham. Hun er vist tidligere blevet antaget for, at have været en prostitueret. Denne antagelse er der heller ikke belæg for. Men det berettes, at Jesus uddrev 7 dæmoner af hende, og at hun derefter sammen med nogle andre kvinder, i hvert fald i et tilfælde, fulgtes med Jusus og disciplene og vartede dem op. (Luk.8. Vers 1-3).
Sammen med en anden Maria optræder Maria Magdalene ved Jesus grav for en fuldende Jesus begravelse. (Luk. 24. Vers 1-12). De øvrige henvisninger er her Matt. 28. Vers 1-10, Mark. 16. Vers 1-11, Joh. 20. Vers 1-18.
Beretningerne her er ejendommelige, idet de ikke stemmer overens, hvilket ikke gør historierne mindre sandsynlige. Men faktisk, set i lyset af mundtlige overleveringer, mere sandsynlige. Om man vil t r o på indholdet af evengelierne er jo så en anden sag.
Der er også nogle, der er kommet med den teori, at Maria Magdalene skulle have været en af Jesus disciple. Den teori er der heller ikke belæg for iflg. evangelierne. Læs Matt. 10. Vers 1-4. Mark. 3. Vers 13-19 og Luk. 6. Vers 12-16.
Endelig står der intet i evangelierne om, at Maria Magdalene skulle have deltaget i den sidste nadver. Læs Matt. 26, Vers 17-21.
Så forudsat at Leonardo da Vinci's billede "Nadvaren" holder sig til evangelieteksten, er det altså ikke Maria Magdalene siddende til venstre for Jesus der portrætteres, men en feminin udgave af disciplen Johannes.
Men jeg synes, den lange udsendelse var spændende. Og jeg skal gense den. Jeg glæder mig også til at læse bogen.
Den, efter min opfattelse, gode pave Johannes Poul II havde, også efter min opfattelse, sit hjerte i himlen og begge ben på jorden. Gennem sine mange rejser, søgte han at skabe fred i verden og virkede som pave meget udadvendt og engageret.
Jeg tilskriver styrken og udadvendtheden hans godt aspekterede pluto i 1. hus sammen med en tvilling AC. Havde han ikke haft pluto, som den står her i 1. hus, ville vi efter min mening have haft et langt mere indadrettet horoskop, med de små planeter incl. AC hersker stående i 12. hus. Også selvom AC er i tvillingerne.
Hvorvidt denne pave var en ægte mystiker, skal jeg ikke kunne svare på. For hvad er en ægte mystiker? Men med de mange planeter her i 12. hus og ikke mindst neptun/jupiter konjunktionen har han utvivlsomt haft et stærkt indre liv, som han på kristelig vis udtrykte i hverdagen.
Jeg bruger ikke selv det vi populært betegner som biaspekter. Men de burde nok have langt mere bevågenhed. Navnlig når de er eksakte.
v.h.
Ole
Kære Ole!
Ole: "Der er i de fire Nye Testamenter intet belæg for at antage, at Maria Magdalene skulle have haft et sexuelt forhold til Jesus, endsige været gift med ham."
Nogle kan ikke forestille sig platoniske venskaber mellem mænd og kvinder, og det har alene i musikhistorien ført til, at mange har villet se et sexuelt forhold mellem Clara Schumann og Brahms og mellem Chopin og George Sand, selvom der bare var tale om almindelige tætte platoniske venskaber. Denne tråd er jo også lavet af et par platoniske venner, og den slags forbindelser har der nok altid været. Derfor virker det også umddelbart på mig, som om der fra Dan Browns side er et element af, at et platonisk venskab ikke sælger så godt som et sexuelt forhold. Personligt opfatter jeg mere Jesus som en yogisk end som en sanselig person, og det taler mere for et platonisk venskab.
kh Franz
Kære Franz,
Også et tillykke herfra til dig og Annemette med oprettelsen af disse nye tråde!
Men et lille suk.
Mon ikke det er muligt, at udskifte indlægstælleren med en datotæller istedet, så man rent umiddelbart kunne se, om der var kommet indlæg dags dato?
En af de første klassiske musikstykker jeg stiftede bekendskab med, indspillet på en 78 lakplade, var faktisk Ungarsk Rhapsodi nr. 2 af Liszt. Som dreng dirigerede jeg hele stykket i vor dagligstue, mens grammofonen ellers gik derudad.
Din oplysning om Liszt's veneration for Franz af Assisi fik mig til at slå komponisten op i leksikon. Her oplyses, at han fik 2 børn i et ikke-ægteskabeligt forhold og senere blev præst!??
v.h.
Ole
Kære Ole!
Jeg ved ikke helt sikkert, om man kan udskifte indlægstælleren med en datotæller, men jeg synes, jeg har læst noget om det. Bortset fra at man på denne tråd i modsætning til på de andre kan skrive russiske bogstaver, er alting gennemgående sværere, og man kan jo ikke klage, når den er gratis.
Hvis der er nogen, der kan finde ud af problemet med at skabe en datotæller, er det Annemette, der kan det mest umulige på en computer.
Liszt fik hele tre børn sammen med forfatterinden Marie d´Argoult, men da hun gjorde sig selv berømt ved at skrive negative og usande ting om Liszt, gik deres forhold i stykker. Liszt levede de sidste tredive år af sit liv sammen med Caroline Sayn-Wittgenstein.
Allerede i sin ungdom havde han tænkt på at blive munk, og da han var omkring 50, tror jeg, tog han de fire af de syv grader, der skal til for at blive katolsk præst. Han fik titlen abbed, men havde også interesse for det mere mystiske og var højt oppe i graderne i frimurerbevægelsen. Hans musik er meget forskellig fra de udadvendte ungarske rhapsodier til meget indadvendte stykker og kirkemusik.
Som dreng spillede han for Beethoven, og som gammel mand inspirerede han Debussy og har således haft en enorm indflydelse på hele det 19. århundredes musik.
I slutningen af det 19. og i de første to tredjedele af det 20. århundrede blev han ikke værdsat efter fortjeneste, men fra 1980 til 1990 er alle hans værker blevet indspillet, og der er skret adskillige tykke bøger om ham. Man bebrejdede ham, at han med sin Løveasc. var for meget klaverløve og for lidt komponist, men der har man taget fejl.
Astrologisk havde han det problem, at den forhøjede Jupiter i Krebsen i mange år røg tilbage i Tvillingerne, og når man kigger på det progressive horoskop for 1990, ser man MC-aksen på Uranus-Merkur-opp., p.Solen i opp. til Sol-Venus-konj., og hele den gradvise genopdagelse passer meget godt med de trigoner, som p.Venus laver først til Merkur og nu til Solen og Venus.
kh Franz
Kære Ole
Det var interessant at læse de relevante tekster i Bibelen. Tak for dine henvisninger. Jeg vidste selvfølgelig i forvejen, at der ikke er belæg der for bogens påstande, og det ved vel de fleste. Men hvad med de evangelier og tekster, der ikke er taget med, Thomas Evangeliet f.eks.?
Egentlig er det en uhyre banal tanke, at Den Hellige Gral skulle være en kvinde, som Jesus havde gjort frugtsommelig, og en ”blodlinie” af mere eller mindre degenererede efterkommere. – Det mærkelige er, at det på et eller andet plan forekommer mig, at jeg altid har kendt historien om Jesus og Maria Magdalene .. Måske fordi mange har gjort sig sådanne tanker i tidens løb … ?
Jeg synes som du, at udsendelsen i lørdags var spændende og har optaget den på bånd. Desværre var dokumentarfilmen ”Tempelriddernes Hemmelighed” noget afkortet. Den blev sendt for en del år siden i 4 afsnit. Der var meget mere med om geometrien i landskabet, og det havde jeg håbet at få at se igen.
Jeg har 2 forskellige horoskoper for Pave Johs. Poul II, men ingen af dem med ”Pluto i 1. hus sammen med en Tvilling AC”, som du skriver. Hvor har du de data fra? – Han skulle være født kl. 17.30 eller 17.00 ifølge mine oplysninger (som jeg har fra Karen Boesen hhv. Karsten Aaen), og det giver i begge tilfælde en Skorpion-Ascendant med Mars i 12. hus. Men Skorpionen giver Pluto-præg og Månen er i Tvillingerne, så din fornemmelse kan være rigtig alligevel.
vh. Lisa
Kære Ole
Jeg kan godt forstå at du spørger om det med en datotæller, for jeg synes også at det er en mangel, at at man ikke hurtgt kan orientere sig om hvorvidt der er kommet nye indlæg.
Jeg har prøvet at se lidt på det, og måske kan det godt lade sig gøre, men jeg har altså ikke lige kunnet finde ud af at gøre det rigtigt. Jeg må studere det lidt mere og så måske kommer der lige pludselig en datotæller, hvis jeg er heldig.
kh
Annemette
Kære Annemette!
Jeg synes, at det er svært at tilpasse dette program, men du plejer jo at finde på noget, og jeg tror ikke, det er fordi du er heldig :-)
Jeg havde til gengæld fumlet i min html og havde linket til et forkert horoskop, men har rettet det nu, så Liszts radix er rigtigt.
kh Franz
Kære Lisa,
Det er lang tid siden jeg læste Thomas Evangeliet. Men sammenlignet med de fire anerkendte evangelier, sagde Thomas Evangeliet mig ikke så meget. Jeg husker, at mit indtryk blev, at de påståede Jesu ord i dette evangelium slet ikke havde samme autenticitet og styrke som i de fire anerkendte evangelier. Jeg går ud fra, at Thomas Evangeliet nu sammen med Filips Evangeliet og Maria Evangeliet regnes som apokryfe skrifter.
De to sidstnævnte evangelier har jeg ikke læst.
Jeg så i sin tid også TV udsendelsen "Tempelriddernes Hemmelighed", men fik desværre ikke optaget det på bånd. Men jeg husker, ligesom du gør, at der var langt flere pentagram tegninger end dem vi så i TV udsendelsen om da Vinci mysteriet.
Så vidt jeg husker, var der pentagram forbindelser fra Jerusalem gennem hele mellemeuropa, hvor kirker (Tempelridderborge??) lå på spidserne af disse femstjerner. Det virkede bestemt ikke tilfældigt! Mystik. Mystik.
Mit svar til dig om Pave Johs. Poul II's horoskop er at finde på tråden "Vesterlandsk astrologi".
v.h.
Ole
Pentagrammet er et indvielsessymbol. I den esoteriske lære, er femstjernen et symbol på den 5 stråle, der transmiteres gennem planeten Venus. Strålen for eksakt videnskab, og også strålen for åndsvidenskab.
Venus er feminin, er forbundet med pinealchakraet, det tredje øje.
/Eva
Kære Eva
Er det ikke sådan, at Frankrig som nation siges at være på 5. stråle?
Det ville jo give god mening, hvis det da er sandt, hvad Henry Lincoln siger i udsendelsen Tempelriddernes Hemmelighed, at bjergtoppe i landskabet (med kirker eller ridderborge) også danner et pentagram. Han viser det grafisk, men det beror jo trods alt på, hvilke punkter man vælger at tage med .. sådan videnskabeligt set :-)
kh Lisa
Kære Lisa,
Ref. dit indlæg 27.05.05.
Du skriver bl.an. "Han viser det grafisk, men det beror jo trods alt på, hvilke punkter man vælger at tage med...sådan videnskabeligt set."
Jeg har faktisk præcist den samme indvending, og dermed bliver det hele mere et spørgsmål om en villet handling efter en forudlagt plan, der ligesom underbygger "det mystiske", som måske alligevel ikke ser så "mystisk" ud, når det kommer til stykket. Men måske mere er den form for "mystik", der sælger billetter til en måbende omverden.
v.h.
Ole
Kære Ole
Jeg skrev tidligere, at jeg samtidig med min skepsis har en mærkelig fornemmelse af, at jeg altid har kendt historien om Jesus og Maria Magdalene. - Evas indlæg gav mig den tanke, at den fornemmelse måske kommer til mig via pandecenteret - "det tredje øje". Måske ser jeg kun overfladen af noget, der rummer et langt dybere mysterie. - Og det samme gør Henry Lincoln ..
vh. Lisa
Kære Lisa,
Ikke forstået!
Mener du, at Jesus og Maria Magdalene skulle have haft et forhold?
v.h.
Ole
Kære Ole
< Mener du, at Jesus og Maria Magdalene skulle have haft et forhold?
Nej, det mener jeg ikke. - Jesus var Gud og menneske, men hans mission ville ikke have været troværdig, hvis han var så menneskelig.
Vi får at vide, at Johannes var ”den discipel som Jesus elskede”. – Egentlig er det uvæsentligt for os, om det var den ene eller den anden, og for den sags skyld kunne Johannes være pseudonym for Maria Magdalene, som bliver anvendt, for at vi skal forstå, at forholdet var af åndelig karakter.
Det kunne være Maria Magdalene, som Jesus elskede – i en særlig betydning, som er mysteriet.
vh. Lisa
Kære Lisa,
Hvilken betydning? Hvilket mysterium?
v.h.
Ole
Jeg har ikke flere svar, Ole
Du må selv søge :-)
vh. Lisa
Kære Lisa.
Du spørger:
Er det ikke sådan, at Frankrig som nation siges at være på 5. stråle?
Jo, det er det.
kh/Eva
Kære Lisa.
Du skriver:
Nej, det mener jeg ikke. - Jesus var Gud og menneske, men hans mission ville ikke have været troværdig, hvis han var så
menneskelig.
Den udtalelse er jeg slet, slet ikke enig i.
Hvorfor pokker skulle Jesus ikke være troværdig, hvis han havde en seksualitet og et kærlighedsforhold til Mara Magdalena?
Lars Muhl, giver sin version, som er utrolig smuk, i bogen Maria Magdalene. Her indvier Maria Magdalene, Jesus gennem hellig seksualitet, hvor han i sine 7 chakras svinger op og bliver Kristusindviet.
Forud for dette er Maria Magdalene blevet trænet og har været igennem mange indvielsesprocesser selv, og hun er fuldt forankret i sin bevidsthed, om den opgave hun har i forhold til Jesus, som hun bliver forlovet med længe længe før hun møder ham fysisk.
Jesus var et almindeligt menneske, med en speciel opgave på denne her jord, men hans udgangspunkt var at være menneske, et menneske der blev Kristusindviet.
Den hellige forenig mellem mand og kvinde, skete i hans liv gennem Maria Magdalene. Maskulin, feminin forening, med bevidsthed i alle chakras.
Og i denne agt, beskriver Lars Muhl i sin version, hvordan Jesus gennem denne hengivelse, giver slip på hele sin karmiske bagage, og bliver viet til sit eget højeste selv, og ser sin åndelige vej.
Intuitivt fornemmer jeg at Lars Muhls beskrivelse, som energetisk tolkning, er sand.
/Eva
Kære Eva,
Det du skriver er de rene og skære fatasifostre.
v.h.
Ole
Kære Ole.
Det er derfor jeg altid ynder at nævne højt, hvordan de katolske præster, boller de små messedrenge. Som et billede på, at man har fraspaltet seksualiteten, og den derfor kommer ud i forvrænget form, hvor der ikke er kærlighed med, men alene rent begær.
Mennesket består af både kød og ånd, det gjorde Jesus også.
/Eva
Og efter min bedste overbevisning, repræsenterer Maria Magdalene, det feminine modstykke til Jesus.
Var det ikke også netop Maria Magdalene, der vidnede om opstandelsen?
Efter min mening kunne hun det, fordi de var dybt forbundne på alle planer.
Hele kristendommens grundpæl, hviler på opstandelsen, og den bliver givet gennem Maria Magdalene.
Det er ikke tilfældigt, at det netop er i disse år, Maria Magdalene kommer frem i lyset for alvor.
Var der ikke en grand af sandhed, i Da Vinci Mysteriet, så var den aldrig blevet så verdensomspændende. Den beskriver hvad mange mennesker aner intuitivt. Og Lars Muhls tolkning, er efter min mening helt genial.
Han krydrer ovenikøbet sin tolkning, astrologisk belyst, og det er fuldstændig i tråd med den esoteriske astrologiske lære, som vi har fået igennem Alice Bailey.
/Eva
Kære Eva
Jeg kom til at tænke på et digt, som står citeret i AAB's bog: From Bethlehem to Calvary (Fra Bethlehem til Golgata - den er oversat til dansk).
Føste vers lyder:
Of those who sought my crib at Bethlehem
Heeding a voice and following a star,
How many walked with me to Calvary?
It was too far.
(H. Le Gallienne)
Vejen var for lang - for det er korsets vej, og det går op ad bakke næsten hele tiden. - Og det er i direkte modstrid med din beskrivelse fra Lars Muhls bog.
Jeg kan ikke se det anderledes.
kh Lisa
Kære Eva
Undskyld, jeg så ikke dit sidste indlæg.
Hvis vi antager, at det er sandt, hvad du siger, så tror jeg, at det er foregået i en tidligere inkarnation - ikke i den, hvor Jesus blev forenet med "Faderen", med Kristus.
Kunne du gå med til det? :-)
kh. Lisa
Kære Eva,
Pædofile mænd kan man finde alle steder, hvor unge (meget unge) mennesker findes. Altså ikke blot blandt katolske præster. Det du antyder er, at alle katolske præster har et unormalt sex-liv, men hvad værre er, du kriminaliserer dem over en kam ved at slynge ud i universet, at de "boller messedrengene".
Mon ikke du skulle se at få styr på dine egne fordomme inden du optræder som en katerogiserende dommer over for de mennesker, som foretrækker at leve i cølibat.
Dine fordomme siger ikke meget om katolske præster, men mere om dig selv.
v.h.
Ole
Kære Lisa.
Du skriver:
Undskyld, jeg så ikke dit sidste indlæg.
Hvis vi antager, at det er sandt, hvad du siger, så tror jeg, at det er foregået i en tidligere inkarnation - ikke i den, hvor Jesus blev forenet med "Faderen", med Kristus.
Kunne du gå med til det? :-)
Jeg tror ikke det er foregået i en tidligere inkarnation. Hvorfor skulle Jesus dog ikke kunne forene sig med Kristus,gennem Maria Magdalena?
Sammensmeltningen mellem det maskuline og feminine, i alle chakras, ligger på et højt udviklingsniveau, og uden den sammensmeltning, er kristusindvielsen ikke mulig.
Planeten Uranus hersker esoterisk i sakralcenteret. Frigørelse, indvielse gennem ild, og den indvielse, brænder Månen af ( alle de gamle karmiske bindinger og mønstre), som der må gives slip på, for at stige op. Denne opstigning, var for Jesus, en opstigning til at blive Kristusindviet og forenet med sit åndelige formål på jord.
Uranus hersker eksoterisk i Vandbærerens tegn, esoterisk i Vægtens tegn, og Hierakisk i Vædderens tegn.
Og når man kigger på symbolet, Uranus, (kan jo ikke tegne det her), så viser det jo symbolsk fødslen af Venus. Alstå fødslen af den feminine kraft.
Og Venus hersker i Pinealchakraet, som korresponderer med sakralcenteret.Der hvor øjet åbnes indadtil, og skuer den indre verden.
Den katolske kirke hylder Jomfru Maria, som efter sigende blev gravid ved helligånden. Og det er ved gud blev tolket sådan, at Jomfru Maria ikke havde fysisk sex, for at blive gravid. Og Maria Magdalene, er fremstillet som horen, synderen, fordi hun også var kødelig.
Alle mennesker er potentielt både ånd og kød. Og de to sider må smelte sammen, og det sker efter min bedste overbevisning ikke uden at foreningen sker mellem mand og kvinde på et fysisk plan, og dermed i det enkelte menneske.
Jamen der er vel ikke nogen ved deres fulde fem, der kan tro bogstaveligt på, at Jomfru Maria blev gravid alene ved helligåndens kraft? Helligånden var selvfølgelig tilstede, men den fysiske side af livet var selvfølgelig med.
De maskuline og femine sider kan kun smelte sammen gennem kærlighed og bevidsthed.
Jeg tænker på en bog jeg læste for mange mange år siden. Elisabeth Heicks, indvielsen. En fantastisk anbefalesværdig bog. Den handler om en ung kvinde, der når til et højt punkt i sine indvielser i pyramiderne. Hun tigger og beder om, at måtte få indvielse efter indvielse. Hun bliver frarådet, men får lov. En dag møder hun en mand, der vækker hele hendes fysiske begær til live, og essensen er, at hun ikke kunne bære sine indvielser, fordi hun ikke kendte den fysiske side af tilværelsen.
Seksualiteten er et af de største mysterier, og det mysterie løses ikke ved at tro Jomfru Maria blev frugtsommelig ved helligånden, og ved at leve i pålagt sølibat, og fornægte den side af tilværelsen, og tro "man" er mere ren og tættere på Vor Herre så. Det er jo ren illusion.
Selvfølgelig er alle katolske præster ikke pædofile Ole, men alle katolske præster er pålagt at leve i cølibat, med hvilket formål?
/Eva
Kære Eva,
Katolske præster pålægges ikke noget som helst m.h.t. cølibatet. De vælger det selv!
Alle dine tanker omkring Maria Magdalene og Jesus mener jeg er det rene vås. Du laver dit eget "evangelium", der passer ind i din egen fantasi.
I de fire evangelier er der ikke belæg for noget somhelst, af det du skriver.
Maria Magdalene får ikke automatisk nogen særstilling fordi hun var e n af de første, der opdagede at Jesus ikke var i graven. Der var også andre kvinder.
Kan man bekende sig til opstandelsesunderet og iøvrigt mange af Jesus Kristus undergerninger, kan man også bekende sig til den Guds almagt der hedder, at Jesus blev undfanget ved Helligånden. Det er hvad der står i evangeliet!
v.h.
Ole
Kære Eva
Først og fremmest er det selvfølgelig umuligt at tale om disse ting uden at tage reinkarnation for givet, at vi lever uendelig mange liv på jorden. (Jeg bryder mig ikke om udtrykket, at ”tro” på reinkarnation, for det er ikke nogen tro, det er en ”teknisk” detalje. - Udvikling er også en slags alkymi, og man kan forestille sig liv, hvor det er hensigtsmæssigt at ”destillere” – at holde ”kødet” og ”ånden” adskilt – som de præster gør, der vælger at leve i cølibat. Jeg tror, man skal være forsigtig med at dømme.
Du skriver:
> Sammensmeltningen mellem det maskuline og feminine, i alle chakras, ligger på et højt udviklingsniveau, og uden den sammensmeltning, er kristusindvielsen ikke mulig.
Der er forskel på en Kristus-mission, hvor indvielsesvejen bliver indstiftet for hele menneskeheden, og så kristusindvielsen for det enkelte menneske, der følger efter. Når Jesus kunne påtage sig den mission, måtte han allerede ved fødslen være ”klar” til det – fri af karmiske bindinger og mønstre – og det er måske det, der menes med ”Jomfrufødslen”.
Derfor mener jeg stadig, at hvis der er noget om det, du skriver, så er det foregået i en tidligere inkarnation. Han er allerede forenet med det feminine aspekt, og ”den discipel som Jesus elskede” – det være sig Johannes eller Maria Magdalene - er hos ham .. (Nogen mener jo, at man kan skifte køn fra liv til liv.)
Kh. Lisa
Kære Lisa.
Du skriver:
Der er forskel på en Kristus-mission, hvor indvielsesvejen bliver indstiftet for hele menneskeheden, og så kristusindvielsen for det enkelte menneske, der følger efter. Når Jesus kunne påtage sig den mission, måtte han allerede ved fødslen være ”klar” til det – fri af karmiske bindinger og mønstre – og det er måske det, der menes med ”Jomfrufødslen”.
Jeg tror Jesus gennemgik alle de indvielser han havde med sig, i det liv, hvor han blev et med Kristus.
Og da han hænger på koret til sidst, udfører han sin mission.
Og ved opstandelsen ( som jo vidnes bla.a. igennem Maria Magdalene) viser han sig, som den opstandne Kristus.
Kristusvejen, er menneskehedens vej, som "vi" kan gå igennem mange mange inkarnationer.
/Eva
Vandbærertidsalderen speeder op, alt intensiveres i denne tid.
Flere og flere bryder med den karmiske bagage, og går den indre vej, i overensstemmelse med det højere jeg.
Himmel og jord, i det enkelte menneske, nærmer sig hinanden mere og mere, og det vil sige ånd og kød, ånd og fysisk liv.
Det er på Jorden forvandlingen skal ske, det er i handling på denne jord, at lyset skal manifesteres. Og mange mennesker oplever at må give slip, på alle gamle bindinger, for at gå en frigørelsens vej, uden den karmiske bagage som den styrende kraft.
/Eva
Kære Eva
Du skriver:
> Jeg tror Jesus gennemgik alle de indvielser han havde med sig, i det liv, hvor han blev et med Kristus.
Hvad mener du med ".. alle de indvielser han havde med sig"?
Jeg gætter på, at du mener følgende:
At han var rede til at tage disse indvielser, havde gjort forarbejdet - og at han kun behøvede Maria Magdalenes medvirken for at virkeliggøre dem. - Har jeg ret?
Og du skriver:
> Og da han hænger på korset til sidst, udfører han sin mission.
Nej, han fuldbyrder sin mission.
1. indvielse er: Fødslen i Bethlehem
2. indvielse: Dåben i Jordan
3. indvielse: Forklarelsen på bjerget
4. indvielse: Korsfæstelsen
5. indvielse: Genopvækkelsen og opstandelsen.
Han indstiftede denne indvielsesvej for hele menneskeheden. Og for det enkelte menneske. Og menneskeheden som helhed befinder sig et sted mellem 1. og 2. indvielse, så vidt jeg er orienteret.
kh. Lisa
Kære Lisa.
Du skriver:
Hvad mener du med ".. alle de indvielser han havde med sig"?
Jeg gætter på, at du mener følgende:
At han var rede til at tage disse indvielser, havde gjort forarbejdet - og at han kun behøvede Maria Magdalenes medvirken for at virkeliggøre dem. - Har jeg ret?
Jeg tror da, at han havde flere af disse indvielser med sig, fra tidligere inkarnationer, og måtte repetere dem igen, i det liv hvor han var Jesus.
Og hvorfor skulle nogle af disse åbninger ikke ske, gennem mødet med Maria Magdalene?
Ja, han fuldbyrder sin mission på korset, forkert ordvalg jeg anvendte, men mente det samme.
/Eva
Kære Eva
Vi bliver nok ikke enige. Jeg kan ikke få det, du siger, til at hænge sammen med min kristne opfattelse af Jesus. Det problem har jeg ikke, når jeg læser A. Bailey (hendes egne bøger), tværtimod.
Men Dan Brown's bog er dødspændende, og den har skabt interesse for mysterier, som f.eks. Fibonacci-tallene (jvf. tidligere på tråden). Og det er vigtigt og positivt, synes jeg.
kh Lisa
Kære Lisa,
Bogen "Da Vinci Mysteriet" synes jeg som en krimi ikke var særlig god, -en bog med en masse platte overraskelser for overraskelsernes skyld. Vil du læse en krimi, der er bedre, så læs "Frk. Smileys fornemmelse for sne" af Peder Høegh. Eller se en af de gamle travere med Harrison Ford i hovedrollen, f.eks. "Jagten på den forsvundne skat".
M.h.t. Opus Dei, så fylder Dan Brown læserne med løgn om denne katolske bevægelse.
Gå selv ind og læs om Opus Dei og "Da Vinci mysteriet" på www.opusdei.com.
Maria Magdalene evangeliet vil jeg i det mindste prøve at få fat i og få det læst.
Beretningen om fundet af dette evangelium? i 1945 liggende i en 1 m. høj lerkrukke et sted i ægypten har gjort mig nysgerrig.
Og mig første spørgsmål var:"Hvorfor netop i ægypten?".
v.h.
Ole
Kære Lisa,
Jeg skrev i mit indlæg d.d.:
""Frk. Smileys fornemmelse for sne" af Peder Høegh"".
Den rigtige titel og forfatternavn er:
"Frk. Smillas fornemmelse for sne" af Peter Høeg.
Undskyld fejlen.
v.h.
Ole
Kære Ole
Jeg læser normalt aldrig krimier, men før i tiden spillede jeg en del computerspil – adventure-genren, som ikke er til at opdrive mere – og Dan Browns roman virkede på mig på samme måde. Jeg kunne ikke slippe den, før alle gåderne var løst, følte mig lettet, da jeg var færdig – og forærede straks bogen til det næste ”offer”. – Mit sidste computerspil var Gabriel Knight III, som foregår i Rennes le Chateau og omegn. Så jeg synes næsten, jeg er stedkendt :-)
Organisationen Opus Dei imødegår beskyldningerne på en pæn og sober måde. Jeg har været inde og kigge på siderne. - Du må endelig sige til, hvis det lykkes dig at få fat i Maria Magdalene evangeliet. – Ja, og hvorfor blev det fundet i Ægypten?
Vh. Lisa
Er der nogen, der har teorier om Cruithne, som jo følger Jorden, så nogle har omtalt den som den anden måne. Det er imidlertid bare en asteroide, der ligger tæt på Jorden og har samme omløbstid. Man kan beregne, hvor den ligger i horoskopet i følgende ephemeride.
vh Franz
Kære Lisa,
For lige at runde af om bogen "Da Vincy Mysteriet" af Dan Brown kan jeg henvise til www.Jesusnet.dk. (Artikler)
Her bliver bogens religionshistoriske/historiske mange postulater gennemgået side for side og det viser sig, at stort set alt hvad D.B. postulerer desangående er både vildledende og aldeles usandt.
Kort sagt: Enten var forfatterens research aldeles elendig eller også var han fuld af løgn, da han forfattede bogen.
Jeg kan sagtens forstå din facination af adventuresspil. Jeg var i sin tid bidt af samme interesse, -har stadig min gl. Commodore 128 og en del bånd med adventures. Eureka, Valkyrien, Sherlock m.fl.
Det eneste jeg har til min PC er Myst I og II, som jeg for få år tilbage muntrede mig med sammen med min unge datter.
v.h.
Ole
Kære Franz.
Vil du gøre mig en tjeneste. Jeg har ikke nogen ephfemeride, der rækker længere end år 2000. Har du eventuelt et link, så jeg kan få den ind?
KH/Eva
Kære Eva!
Jeg har fundet en ephemeride til år 2100. Man skal selv stille longitude til E og skrive koordinater ind, men så går den helt ud til Sedna.
kh Franz
Kære Franz
Har aldrig hørt om asteroiden Cruithne - det lyder ikke rart, at den ligger tæt på Jorden og har samme omløbstid …
Kære Eva
For mig var det lettere at gå via Astrodienst, www.astro.com, og få tilføjet Cruithne på horoskoptegningen. Den har nr. 3753. Du skal vælge ”Extended Chart Selection”.
Du kan også hente ephemerider hos Astrodienst, fra deres forside. Nederst på siden, 2. spalte, finder du et link (pdf-format).
Vh. Lisa
Kære Eva,
Efemerider?
Adressen er:
www.astro.ch
(Swiss Ephemeris.)
v.h.
Ole
Mange tak til jer alle.
kh/Eva
Kære Lisa
Cruithne ser ud til at være stabil heldigvis, og så synes jeg, at det er en meget morsom tanke, at vi har en følgesvend på størrelse med Hellerup.
Der skulle vist være fundet fire andre lignende objekter.
kh Franz
Kære Franz
Det ser ikke ud til, at astrologer har interesseret sig særlig meget for opdagelsen af Cruithne. Jeg fandt kun en enkelt side, oprettet 17. juni 2001:
Cruithne - Asteroid 3753
Man det har da afgjort psykologisk virkning at få at vide, at et usynligt himmellegeme befinder sig i nærheden af Jorden. – Bevidstheden begynder straks at opsøge områder i psyken, der henligger i mørke, at fokusere på dem. Og det kunne være gavnligt ..
Hvis den kendte, synlige Måne står for psyken som helhed, kunne den usynlige asteroide Cruithne stå for fortrængte psykiske komplekser – og samtidig repræsentere muligheden for at få disse områder belyst og integreret.
Forfatteren til artiklen på hjemmesiden siger, at Cruithne af nogen betragtes som Jordens anden Måne. Men han mener, den snarere er en lille søster til Jorden. Dens bane fører den tæt forbi Mars, Jorden, Venus og Merkur, men den har samme omløbstid om Solen (i gennemsnit) som Jorden. (Dens hurtige bevægelse, når den er i nærheden af Merkur, kompenseres af dens langsomme bevægelse, når den ligger bag Mars’ bane.)
Og ligesom Chiron menes at bygge bro mellem Saturn og Uranus, kunne man tænke sig, at Cruithne hjælper med at integrere energierne mellem de indre planeter.
Om mytologien har jeg kun læst, at Cruithne er navnet på den første keltiske befolkningsgruppe, der kom til de britiske øer fra det europæiske kontinent. Så det er ikke mytologi, men faktisk historie, der knytter sig til asteroiden – noget faktisk sket og oplevet.
Clans and Families of Ireland and Scotland - VI. The Cruithne
Vh. Lisa
Der sker noget mystisk med det første link. Jeg ved ikke, hvorfor! Prøver igen:
Cruithne - Asteroid 3753
Vil du rette det, Franz?
Adressen er:
www.achernar.btinternet.co.uk/cruithne.html
/Lisa
Kære Lisa!
Jeg har først fået tid til at svare nu, da jeg skulle spille et svært Liszt-stykke for en del mennesker og derfor har øvet mig fra morgen til aften.
Jeg synes også, at det mest nærliggende må være at give Cruithne den samme funktion som formidler mellem de personlige planeter, som man har teorier om, at Chiron har mellem Saturn og Uranus. Nok er Cruthne lille, men det er spændende med sådan en lillesøster eller nabo til Jorden.
Jeg prøver lige at lægge dit link op: Cruithne-asteroide 3753
kh Franz
Toni Haugen, astrologisk amatør i ordets egentlige betydning (elsker). fik endelig fred den 15. juni 2005, fortæller en dødsannonce i dagens Politiken (2.sektion side 14).
Toni blev født 12. november 1928. Han var fhv. admin. overlæge ved Sikringsanstalten på Nykøbing S's Amtshospital - hvor de fleste af os nok kendte ham mest fra hans otium, mens han skrev adskillige gode indlæg om og for astrologien i dagspressen og på de astrologiske debatfora. Især om astrologi, videnskab og forskning. Stædigt hævdende, i øvrigt, at han ikke var astrolog, men blot en interesseret evighedsstuderende.
"En mand af få tusinde ord", som han yndede at sige. Engageret, velunderbygget, beskeden, kun sjældent virkelig indigneret, altid imødekommende. En fornøjelse at debattere med. En god kollega, som nu er gået i forvejen. Blessings.
/ claus
Kære Claus
Selvom vi har måttet vænne os til, at Toni ikke deltog mere, er det nu sørgeligt, at han ikke kunne få sig et dejligt langt otium i Rørvig. Jeg har også altid holdt meget af Tonis beskedenhed, som jo ofte netop er til sted hos dem, der virkelig ved noget.
Toni var den naturvidenskabelige stemme på de atrologiske fora, og jeg husker hans gode skeptiske indvendinger imod nogle af mine punkter i måneundersøgelsen. Jeg har altid fået meget ud af at snakke med Toni, og da jeg interesserer mig for medicin, har jeg diskuteret alt fra medicin, litteratur til musik med ham, så astrologien faktisk fyldte mindst. Ikke desto mindre var Toni en vigtig person, da Annemette og jeg påtænkte et redningsforsøg af Astrologforeningen. Ham vil jeg altid huske!
kh Franz
Jeg har også savnet Toni. - Men det må nu være interessant at kunne se større helheder og sammenhænge, end man kan hernede fra, hvor vi befinder os. Og det er jeg næsten sikker på, at Toni også synes.
kh Lisa
Hvad betyder det mon, at Nordlige Måneknude (transit) havde eksakt samme position som Cruithne i radix, da jeg skrev mit indlæg om asteroiden? - Beviser det, at den faktisk virker i horoskopet? - Hvad er sandsynligheden for, at der er sådan et sammenfald?
Jeg kan ikke lade være med at undre mig.
/Lisa
Er der nogen her på kanalen, der har Toni's fødselstid og -sted ? Hans data er lagt ind på Astrologisk Museums mindesider.
/claus
Kære Claus
Jeg har horoskopet for Toni Haugen, men er det ok at give data videre, når de blev givet mig i fortrolighed?
/Lisa
Kære Lisa
Hvad betyder det mon, at Nordlige Måneknude (transit) havde eksakt samme position som Cruithne i radix, da jeg skrev mit indlæg om asteroiden? - Beviser det, at den faktisk virker i horoskopet? - Hvad er sandsynligheden for, at der er sådan et sammenfald?
Nu tror jeg nærmest principielt ikke på beviser ;-), men det er et sjovt sammentræf. Det er jo svært at vide noget, når man skal veje dens lille størrelse op imod dens nærhed til Jorden. Jeg kan huske, at jeg et eller andet sted har læst, at den skulle kunne ses med en ikke særlig stærk kikkert ved bestemte månefaser, men jeg kan ikke huske hvilke. Hvis måneknuden er et af de tidspunkter, hvor den er mere synlig, kunne det være interessant.
Der skulle i øvrigt være hele fem af den slags asteroider, der ligger tæt på Jorden.
Jeg har også Tonis horoskop, men har ikke kigget på det, siden han forsvandt fra siderne. Han var forholdsvis privat med det, men ville ikke have noget imod, at folk vidste, at han var en vesterlandsk Skorpion-nymåne og en vedisk Vægt-nymåne.
Toni var et musisk menneske, der sang i kor og også forsøgte sig med det litterære engang imellem, og derfor synes jeg, at vi skal have hans Rørvig-stemning her på tråden:
Årets gang i Rørvig
Mel.: Aage Stentoft
Så står man igen – som hvert eneste år –
så sikkert som vinteren følges af vår
på tærsklen til dét, vi så godt kender til
"Sæson'n" står for døren – hvad end vi så vil.
Man samler sig sammen – et lille farvel
til vinterens mørke – og stilhed såvel
JEG ta'r mig en tur ned til havnen
og kigger på skuderne dèr.
De ligger så dovent og skvulper så hovent
Som siger de – "Vi er sgu herrerne hèr!"
Men snart bli'r her virvar og trængsel
af lystbåde, joller – og længsel
mod sommer og varme – og sødt sværmeri
Og så'r det klart – så'r vint'ren forbi.
Men endnu en frist har vi dog – hver især
før vi bli'r erobret af gæsternes hær
Ja – selveste foråret er her endnu
omtrent uforstyrret – et årstidens clou
Når birken og bøgen og linden står grøn
og kappes med ahorn, syrener og røn
Så går jeg en tur ned til havnen
ad Toldbodvejs fliser og sten
hvor førhen allétræer knejsede stolt
og kigger på huse – endnu ret så koldt –
Butikker og Kro gør sig klare
og Minigolf – manglede bare! –
Og sandelig også et kunstgalleri
Ja, så er det klart – så'r freden forbi!
Så kommer den tid, da det myldrer med folk
og så kan man sagtens få brug for en tolk
For tysker' – og svensker' – og jyder fra vest
de myldrer i flokke omkring SuperBest
Parkeringsvirvar på pladsen hos Kurt
og indkøbsvogne – med sødt og med surt
Så flygter jeg fluks ned til havnen
i håb om lidt fjordlys og luft
men finder kun biler – og kø til en færge
de holder på spring – for en plads skal de bjærge
Og livsalig duft af friture
af grill-mad – og fisk-garniture
En "gammeldaws" is – dèn med skum oveni
Ja, så er det klart – så er sulten forbi!
Joh, sommer og højsæson præger vor by
Det ta'r vi dog – næsten – helt uden at kny
Butikkerne fulde af trængsel og mas
Og halvnøgne ungmøer oplagt' til fjas
Så tænker jeg – stille – på tiden der svandt
dengang, da "Den Runde" var stedet for fjant
Så ta'r jeg igen ned til havnen
Og kigger på ungerne dèr
De ligger og kravler på sten og på brygge
på jagt efter krabber – så glade og trygge
Så er det, som tiden forsvinder,
og nutid forvandles til minder
en halvgammel Rørvigers dagdrømmeri
Og så er det snart – at sæson'n er forbi
Men så kom uge tred've – to tusind og to –
hvor selveste DR-TV bygged' bro
De brugte en hel masse medbragte stars
på Havnen i Rørvig – vorherrebevar's.
Med vogne og kabler det samlede hold
slog kreds om et påfund ved navn TourneSol.
Så flygted' jeg fluks væk fra Havnen –
mens tusinder flokkedes dèr
Men regnen og blæsten slog ingen af hesten
Vi så et par hjemlige småkoryfæ'r
som fyldkalk imellem "de store" –
programværters yndlingsregi
Så slukkedes flammen – de pakkede sammen
Og så var det rart – at postyr't var forbi.
Hver årstid sin charme – jeg altid har sagt
med sensommer – høst – er naturen i pagt
"De fremmede" drager kun trevent afsted
men bli'r det lidt sent, gør det ingen fortræd
I Nørre- og Søndervang høstes med flid
og bladene gulnes, og blæsten bli'r strid.
JEG ta'r mig min tur ned til havnen
hvor "Toldboden" nu ligger tavs
hvor kiosken er lukket, lanternerne slukket
En enkelt kutter kun – stikker til havs
Og så bli'r det mørke og solhverv
Men før vi får set os omkring
er våren på vej – og med lysets magi,
ja så'r det klart – så er vint'ren forbi.
/Toni Haugen
kh Franz
Kære Franz
Herligt digt af Toni Haugen! - Desværre kender jeg vist ikke melodien, så jeg kan ikke høre det for mig. Hvad med at lægge de første takter af noden op .. eller lydklip? :-)
Jeg kan huske, at jeg et eller andet sted har læst, at den skulle kunne ses med en ikke særlig stærk kikkert ved bestemte månefaser, men jeg kan ikke huske hvilke. Hvis måneknuden er et af de tidspunkter, hvor den er mere synlig, kunne det være interessant.
Nu var det altså Cruithne's position i mit horoskop (ikke i øjeblikshoroskopet), som blev transiteret af Måneknuden. Og som jeg skrev tidligere: Bevidstheden begynder straks at opsøge områder, der henligger i mørke. Det var i hvert fald, hvad der skete for mig, da jeg blev gjort opmærksom på en usynlig ledsager til Jorden. Og denne rutschetur ned i det ubevidste kulminerede i, at jeg syntes jeg så og fik en fornemmelse af asteroiden ...
Det er jo lidt svært at fortælle om subjektive oplevelser, og især for andre at have tillid til dem, men den oplevelse ville jeg i forvejen forbinde med Måneknuden, som iflg. Th. Ring er indgangsdøren til det ubevidste, til drømmetilstanden. Derfor gjorde det indtryk på mig, da jeg opdagede, at Måneknuden transit netop stod og fokuserede på Cruithne i mit horoskop. Der er immervæk 360 grader i Dyrekredsen.
kh Lisa
Arrh, Lisa ... kan du ikke høre Oswald Helmuth for dig med turen ved havnen ?
Kan du eller Franz ikke sende mig Tonis data til
jupiterskolen@tdcspace.dk ?
/ claus
Kære alle!
Det er først i dag, at det har været muligt for mig at komme ind på denne web. Jeg har været bortrejst, og efter, at jeg kom hjem i forgårs har Gratistråden simpelthen været blank.
Jeg har lagt nedenstående indlæg om Toni ind på Astrologyforum, da jeg fik den triste meddelelse. Selv om den var ventet, har den medført en form for tomhed.
Kære Toni!
Jeg har været bortrejst de seneste uger, hvorfor jeg først nu har modtaget den triste meddelelse om din bortgang.
Du tilhørte de sjældne mennesker, hvis intellekt og kompetancer bredte sig over mange forskellige områder i tilværelse. Det være sig indenfor naturvidenskab, litteratur, sprog og musik, for blot at nævne nogle få.
Jeg husker engang, hvor du og Anni var på besøg, og du på mit kontor opdagede, at jeg havde indrammet nogle invitationer fra en workshop, som jeg havde afholdt i Moskva.
Jeg havde selvfølgelig selv studeret teksten overfladisk, men det var du ikke tilfreds med. Din intellektuelle nysgerrighed var vakt, og hvert et ord blev omhyggeligt gennemgået og forsøgt forstået, sammenholdt med sprogets opbygning.
Vi fik i denne situation og i så mange andre glæde af din begavelse. Det var jo lige før, at vi alle talte russisk, inden du og Anni drog hjemad igen.
Vi vil savne dig Toni. Ha`det rigtig godt.
Kærlig hilsen
Karen
Tak for de tilsendte data - afsenderne ved, hvem jeg takker - jeg tror at Toni i videnskabens interesse ville nikke ja til at disse data nu findes på Astrologisk Museums mindesider. Selv om han i sin beskedenhed næppe selv havde troet, at han nogensinde skulle blive nævnt der.
/claus
Kære Toni.
Har lyst til at skrive et åbent afskedsbrev til dig, her på denne astrologiske hjemmeside, hvor jeg læser i dette nu, at du er gået bort. Men, du lever stadigvæk i blandt os, og er i vore tanker. Hos nogen af os, tror jeg du altid vil have en stor plads.
Jeg glemmer aldrig vore vidunderlige samtaler, vore lange mails, og astrologiske udvekslinger.
Du var født med en Skytteascendant placeret lige oveni min Skytteascendant, og det gav mig altid en følelse af en hvis indre samhørighed, selvom vi aldrig mødte hinanden i den virkelige verden.
Vi havde en fælles bekendt, og for nogle år siden spurgte du mig, om jeg ikke havde lyst til at lave noget sammen med denne kvinde, fordi du fornemmede vi kunne bruge hinanden til noget.
Du aner ikke hvor meget du fik ret. I sidste uge, løb jeg tilfældig ind i kvinden, som jeg ikke har set i mange år,og det var en enestående oplevelse. Et meget stærkt møde, som jeg gerne ville have delt med dig, men jeg tror du måske var med et sted. Ja, er jeg ganske sikker på du var.
Vi kom til at tale om dig, og det du havde betydet for os hver især. Kvinden omtalte dig som en fremragende astrolog, der rummede en meget stor astrologisk viden og indsigt, og du havde betydet meget for hende.
Du skulle høre Marthas sang, hun synger som en engel med hele sin sjæl, jeg anede ikke hun havde dette talent, og med en Pluto i 3 hus, en stemme der kan heale vidt omkring. Det var så stort at opleve.
Og på en finurlig måde, blev hun via vores møde, et meget fint billede på, alle de samtaler vi to har haft om sindslidelse, vejen til helbredelse, og ja de mange aspekter indenfor dette område, som optager min sjæl, som det også optog din.
Jeg sender en varm hilsen til din kone Anni.
Jeg er sikker på, vi vil have en form for kommunikation stadigvæk, for mange af de ting du sagde gennem års udveksling, arbejder stadigvæk i min bevidsthed.
KH/Eva Schnedler
hi, astrologiforeningen.blogspot.com!
[url=http://cialisdea.fora.pl/] cialis bestellen online[/url] [url=http://cialisdeb.fora.pl/] cialis kaufen [/url] [url=http://cialisdec.fora.pl/] cialis bestellen [/url] [url=http://cialisded.fora.pl/] cialis bestellen ohne rezept[/url] [url=http://cialisdee.fora.pl/] cialis [/url] [url=http://cialisdef.fora.pl/] cialis bestellen [/url]
meget interessant, tak
Post a Comment
<< Home